FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/07/2019

Vad gäller om man anlitar två mäklare?

Hej

Vad gäller vid husförsäljning om båda makar anlitar varsin mäklare?

Det är ju bara en av dem som till slut går uppdraget.

Min man vill till varje pris ha "sin gamla mäklare" och jag vill anlita en annan.

En fråga till.

Är taxeringsvärde detsamma som att värdera ett hus?

Tack på förhand. Orolig då jag och maken ej är sams.

Mvh A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp mitt svar utifrån dina två frågeställningar.

Vad gäller om båda makarna anlitar varsin mäklare?

Det finns ingenting som direkt hindrar att två mäklare får samma uppdrag. Däremot är det ofta så att mäklare kräver exklusivitet för att förvalta fastigheten.

Vad gäller betalning till mäklare säger fastighetsmäklarlagens 23 § att såvida inget avtalats ska mäklare få en viss procent som motsvarar försäljningen av fastigheten. Mäklaren har dessutom endast rätt att få betalt om köpet har förmedlats genom honom eller henne. Mäklaren måste alltså vara den som vidtagit åtgärd för att affären blir av. Detta enligt 23 § andra stycket fastighetsmäklarlagen. Skulle två mäklare få jobbet och inget annat avtalats är det således den mäklare som lyckas få igenom affären som får betalt.

Som sagt kan det ju vara så att mäklarna kräver exklusivitet på förmedlingen. Då måste ni istället enas om en mäklare.

Vad är taxeringsvärdet?

Taxeringsvärde på en fastighet ska motsvara 75 % av det sannolika marknadsvärdet på en fastighet. Alltså hör värdering av fastighet ihop med taxeringsvärde men utgör två olika summor. Du hittar mer om detta här!

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Jesper HorndahlRådgivare