Vad gäller om man är skild i Sverige men fortfarande gift utomlands?

Hej. Jag är skild här i Sverige, men inte i hemlandet Chile där vi gifte oss, mitt ex gifte om sig här i Sverige för några år sedan, är detta ett brott? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är skilsmässan giltig?

Utifrån din fråga har ditt ex och du gift er utomlands och sedan skilt er i Sverige. Eftersom ni skilt er i Sverige enligt svensk lag är skilsmässan giltig här. Dock har skilsmässans giltighet i Sverige ingen betydelse för dess giltighet i Chile. Det krävs att ni ansöker om skilsmässa i Chile för att den ska ses som giltig där. För att göra det här råder jag dig att kontakta Chiles ambassad för mer information om hur du går tillväga. Vanligtvis är det tillräckligt att visa upp den svenska domen i utlandet för att skilsmässan även ska registreras där.

Är det ett brott att vara gift med två personer samtidigt?

I Sverige är det inte tillåtet att vara gift med två personer samtidigt. För att två personer ska få gifta sig krävs det att det inte föreligger något äktenskapshinder enligt äktenskapsbalken (ÄktB). Ett exempel på ett sådant hinder är att den ena personen redan är gift (2 kap. 4 § ÄktB). När en person har ingått giftermål med två personer samtidigt kallas det för tvegifte och är/utgör dessutom en brottslig handling. Att dömas för tvegifte ger böter eller fängelse i högst två år. Dessutom gör sig den person som den gifta personen gifter sig med också skyldig till tvegifte om hen var medveten om att personen redan var gift (7 kap. 1 § 1 stycket BrB).

Sammanfattning

I ditt fall finns det inget som tyder på att er skilsmässa inte är giltig i Sverige. På så vis gör ditt ex inte sig skyldig till tvegifte och hen har rätt att gifta om sig eftersom hen räknas som skild enligt svensk rätt. För att räknas som skild i Chile krävs det att skilsmässan även registreras där. Juridisk rådgivning på Lawline tar främst sikte på svensk rätt och jag råder dig därför att kontakta Chiles ambassad för att ta reda på hur du kan gå tillväga för att registrera skilsmässan.

Hoppas att du fick svar på din fråga och du är välkommen att kontakta Lawline igen om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare