Vad gäller om man blir ertappad med en marijuana cigarett?

Hej,

för några dagar sedan hittade polisen mig när jag rökt en cigarett med lite marijuana i.

De tog mig till polisstationen och jag blev anklagad för innehav och bruk av marjuana.

Jag pissade positiv ( så klart).

Jag har aldrig försökt gömma vad jag gjorde utan jag va ärlig och erkände direkt vad jag gjorde.

Vad händer nu?

När de hittade mig hade jag inget annat på mig (bara halva cigaretten) och förklarade att jag vanligtvis inte röker, att jag fick den från en vän när vi var på en fest, och att jag inte betalade något för det och att jag har aldrig köpt marjuana.

När de frågade mig om jag hade aldrig gjort det förut jag sa att "det har hänt tidigare" ( jag är för mycket ärlig kanske) men jag sa också att det var dumt, att jag ångrar vad jag har gjort och att de skrämde mig nog att inte göra det igen.

Vad ska jag förvänta mig nu?

Tror ni att det finns möjligheten att detta

Kommer att ha mer konsekvenser än bara böter?

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du haft narkotika (marijuana) på dig samt även visat positivt på de tester polisen utfört och dessutom erkänt detta. Att du uppger att du är ångerfull kan få betydelse senare i rättegången vid straffbedömningen men sammantaget med att du erkänt tidigare bruk av narkotika kan även detta få effekt på straffmätningen.

Den som innehar eller brukar narkotika ska dömas för narkotikabrott (1 § 6 punkten). I ditt fall tar jag hänsyn till den ringa mängd du haft på dig samt att du innehaft det för eget bruk således tordes ditt fall klassas som ringa narkotikabrott enl. 2 § narkotikastrafflag. Straffskalan för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst 6 månader. Troligtvis lär ditt fall resultera i böter enligt min bedömning, men i och med att du erkänt till att ha brukat tidigare kan detta tillmätas betydelse i tuffare riktning.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare