FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/06/2021

Vad gäller om man inte följer reglerna för strandskydd?

Ska dra väg till sommarstugan, men fick avslag på strandskydd distansen. Vad får jag för straff om jag gör det endå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga avser strandskyddsdispens och vilka påföljder som man riskerar att få om man strider mot strandskyddsbestämmelserna och dispenskravet, är miljöbalken (MB) tillämplig.

Om man inte förhåller sig till strandskyddsbestämmelserna samt kravet på dispens som framgår i miljöbalken, kan den som är ansvarig dömas till böter eller fängelse i högst två år för brott mot områdesskydd (29 kap. 2 § 2 p. MB jämte 7 kap. 15 § MB). En förutsättning för påföljds inträde är att det föreligger uppsåt eller oaktsamhet. Således kan du ha begått ett brott mot områdesskydd om du inte kontrollerar huruvida området täcks av strandskydd eller ej, eller om du medvetet strider mot strandskyddet när du vet att sådana regler existerar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om mitt svar väcker ytterligare funderingar kan du givetvis kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare