FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/12/2019

Vad gäller om underhåll vid gemensam vårdnad om barnet enbart bor hos den ena föräldern?

https://lagen.nu/1949:381#K7P2S2Hej,

Vi skilde oss i år och har gemensam vårdnad av vår 17 åriga dotter.

Dottern bor endast hos mig.

Det är väl meningen att hennes pappa skall betala underhåll då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga går att finna i Föräldrabalken (FB).

Föräldrar är underhållsskyldiga för sina barn fram tills att de fyller 18 år (se vidare 7 kap. 1 § FB).

Om föräldrarna har gemensam vårdnad om barnet och barnet varaktigt bor tillsammans med endast en av föräldrarna, ska den andra föräldern fullgöra sin underhållsskyldighet gentemot barnet genom att betala underhållsbidrag (se 7 kap. 2 § första stycket andra punkten FB).

I ditt fall betyder det alltså mycket riktigt att pappan till ditt barn ska betala underhållsbidrag för henne. Underhållsbidraget kan fastställas antingen genom dom eller genom avtal mellan dig och pappan (se 7 kap. 2 § andra stycket FB).

Om du skulle vilja ha hjälp av någon av våra verksamma jurister i ärendet kan du få det här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare