Vad gäller vid auktionsfirmans avtalsbrott?

Lämnat in arvegods till försäljning hos auktionsfirma. Denna firma har inte satt in pengar för det som är sålt och svara inte på mail o telefon. Pratat med dom 3 gånger då dom skyllt på flytt osv men att det skulle ordna sig, sedan har dom inte gått att nå. Går ej polisanmäla pga avtalsbrott enligt polis. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och auktionsfirman har ingått ett avtal som innebär att auktionsfirman har åtagit sig att sälja dina saker och att du nu inte fått betalt för de saker som firman har sålt åt dig. Ett sådant handlande från auktionsfirmans sida är att betrakta som ett avtalsbrott och precis som du skriver är det inte ett brott som hanteras av polisen eftersom det inte hör till straffrätten (som exempelvis misshandel eller stöld) utan till civilrätten som rör tvister mellan privatpersoner/privata aktörer. Det du kan göra i första hand är att ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du fyller då i en blankett hos Kronofogden som du hittar här: https://kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

När du skickat in blanketten kommer Kronofogden att kontakta auktionsfirman via brev och kräva ett svar om hur de ställer sig till ditt betalningskrav. I bästa fall kommer auktionsfirman att betala ut de pengar du har rätt till. Om de istället väljer att bestrida ditt krav får du själv avgöra om du vill ta ärenden vidare till domstol. Du kan läsa mer om processen här: https://kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Julia HellquistRådgivare