Vad gäller vid bältesläggning på psykiatrin?

Hej!

Jag arbetar inom psykiatrin och har en fråga gällande tvångsåtgärder. En patient bältas, vilket ju är en tvångsåtgärd. Patienten får medicinering (injektion) under bältesläggningen vilket patienten accepterar. Frågan är om det ingår i ramen för tvångsmedicinering i och med att han är bältad. Vi har olika åsikter om detta och vill verkligen veta hur det är. Patienten ger ju sitt samtycke, men är bältad. Vad gäller?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Vilken spännande fundering ni har!
Jag tolkar din fråga som att den handlar om vad som kan gälla vid tvångsåtgärder (i detta fall bältesläggning).

Om jag har tolkat din fråga fel är du välkommen att skicka in en ny!

Jag kommer strukturera upp svaret nedan så du kan följa vad som gäller.

Tillämpligt lagrum

Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT).

Vad gäller?

Jag vill börja med att nämna att bältesläggning är en hårt reglerad tvångsåtgärd i Sverige vilket betyder att den endast får tillämpas under vissa förutsättningar. Dessa bygger främst på att patienten ska vara en omedelbar fara för sig själv och andra personer i dess närhet.

Vid bältesläggning (som bör vara kortvarig), ska patienten övervakas med jämna mellanrum av personal. För att förlänga bältesläggning i mer än fyra timmar krävs synnerliga skäl (återigen alltså starka skäl). Det är endast chefsöverläkaren som kan ordinera och avbryta en bältesläggning, allt detta framkommer av 19 § LPT.

Jag hittar ingen specifik bestämmelse som föreskriver att man får lov att tvångsmedicinera patienter som är "bältade". Men, det är emellertid så, att när en patient ligger såpass stilla under så lång tid som de kan göra vid sådana tvångsåtgärder som bältesläggningar kan vara, så ges blodförtunnande mediciner i förebyggande syfte (primärt för att förhindra blodproppar).

Det är inte heller otänkbart att eftersom patienterna som ordineras såpass integritetskränkande åtgärder som bältesläggningar faktiskt är, kan tvångsmedicineras med lugnande mediciner eller liknande.

Slutsats

Jag hittar ingen specifik bestämmelse om medicinering skulle ingå i ramen för vad som gäller vid bältesläggning. Men det är alltså inte otänkbart att chefsöverläkaren har dessa befogenheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare