Vad gäller vid en föreningsrättskränkning?

Hej. Jag och min kollega är uppsagda p.g.a. arbetsbrist efter en omorganisation i företaget, vi är båda erbjudna omplacering som vi tackat nej till, även ytterligare personer berörs av detta. Vi har vänt oss till facket för att förhandla om villkoren, kollegorna har också vänt sig till facket men i deras fall löstes det snabbare och över telefon i en del av fallen. Vi ville träffas "över bordet" och inte ta förhandlingen via telefon vilket gjorde att det inte gick lika snabbt för oss att komma fram till en lösning. Ca 30 pers berörs, (vissa har tackat ja till omplacering) alla utom jag och min kollega har fått extra månader på sin uppsägningstid. När vi ifrågasatte detta fick vi av HR följande svar. Pga att vårt ombud/vi hade dragit ut på tiden med förhandlingen så hamnade vi i detta läge, dom hade informerat vårt ombud att drar han det vidare på det här viset kommer företaget dra tillbaka allt gällande tidigare erbjudna villkor. Vi har inte dragit ut på tiden, det fanns en viktig fråga som ingen hade rakt svar på som möjligen tog lite tid att få svar på. Företaget straffar oss p.g.a. att vi gör precis vad vi har rätt till att ta hjälp av facket och ha en riktig förhandling, dom hotade med att går ni vidare blir det ingenting. Får det gå till så? Om inte, har vi då rätt till skadestånd eller liknande för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar om föreningsrättskränkning och regleras i lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Kan företagets agerande vara en föreningsrättskränkning?

Föreningsrätt är en rätt för arbetstagaren att tillhöra och verka för en fackförening samt att utnyttja medlemskapet utan att bli sämre behandlad (7 § MBL). En föreningsrättskränkning uppstår då arbetsgivaren vidtar en åtgärd som är till skada för arbetstagaren för att denne har utnyttjat sin föreningsrätt. En föreningsrättskränkning uppstår också om arbetsgivaren vidtar en åtgärd mot arbetstagaren för att denne inte ska utnyttja föreningsrätten (8 § första stycket MBL).

Om jag har förstått dig rätt så planerar företaget att dra tillbaka erbjudna villkor om du och din kollega har en förhandling med facket. En arbetsgivare får inte agera på detta sätt då varje arbetstagare har en föreningsrätt.

Har man rätt till skadestånd vid en föreningsrättskränkning?

Svaret på denna fråga är ja. Den som begår en föreningsrättskränkning är skyldig att betala skadestånd (54-55 § MBL).

Vem måste bevisa att det har skett en föreningsrättskränkning?

Vid en föreningsrättskränkning gäller en s.k. delad bevisbörda. Det innebär att arbetstagaren ska visa sannolika skäl för att en kränkning har förekommit d.v.s. arbetstagaren ska göra antagligt att arbetsgivaren har kränkt föreningsrätten. Om arbetstagaren kan visa sannolika skäl ska arbetsgivaren bevisa att det inte har förekommit en föreningsrättskränkning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare