FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/03/2021

Vad gäller vid förenklade tvistemål?

Kan näringsidkare, t ex. enskild firma stämma en annan näringsidkare avseende tvist som som via reglerna om förenklat tvistemål? Jag hade för mig att detta endast gällde om den part som valde att föra tvisten till domstol var privatkonsument, men jag ser inga sådana begränsningar i RB 1 kap 3 §.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Förenklade tvistemål regleras i 1 kap. 3 d § RB. Förenklade tvistemål är mål som på grund av deras relativt låga värde handläggs på ett annorlunda sätt än ordinarie tvistemål. Skillnader mellan de två typerna av tvistemål berör bland annat antalet domare samt möjligheten att få sina rättegångskostnader ersatta av motparten (se vidare 18 kap. 8 a § RB).

Beloppsgränsen vid förenklade tvistemål ligger på hälften av prisbasbeloppet (2021 är således gränsen vid 23 800kr) och det är värdet på det som yrkas av käranden som utgör bedömningsgrunden. Det finns inte någon begränsning till att den ena parten måste vara konsument vid förenklade tvistemål. Om så ändå skulle vara fallet finns en särskild forumregel som ger konsumenten rätt att stämma näringsidkaren vid sin egen hemvistort (se vidare 10 kap. 8 a § RB).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare