FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/12/2020

Vad gäller vid hämtning och lämning av gemensamma barn?

Hej!

Vad har min sambos ex för rättigheter när det gäller hämtning/lämning av deras gemensamma barn i vårat hem? Vad säger lagen? Hon har gjort bort sig väldigt mycket och vi vill ha så lite kontakt som möjligt med henne, därmed inte ha in henne hemma hos oss. Han kan lämna hos henne men hon försöker hela tiden få komma hem till oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att de gemensamma barnen ska bo växelvis hos föräldrarna kan beslutas på två sätt. Antingen så avtalar föräldrarna om barnens boende, eller så beslutar en domstol om detta (6 kap. 14 a § föräldrabalken, FB). Var, hur och när hämtning och lämning ska ske brukar regleras i domen eller i avtalet. Jag rekommenderar därför att du och din sambo tittar i det avtal eller den dom som regleras frågan om barnens boende. Där framgår det oftast vid vilken tid och på vilken plats hämtning och lämning ska ske. Både din sambo och hans ex måste förhålla sig till det som står där.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare