Vad gäller vid hävning och omleverans av felaktig vara?

Hej, köpte en dator för 1,5 år sedan som senare visade sig ha massa fel som t.e.x fläkten som har gått sönder 2 gånger. Igår lämnade jag in datorn för 3e gången för att mikrofonen har gått sönder och fläkten fungerade inte som den gjorde förr. Nu har jag 2 frågor. Hur gäller det med återbetalning, ska jag få hela beloppet tillbaka eller delvis då den har brukats i 1.5 år, datorn är dock i nyskick. Vad gäller byte till likvärdig vara skall denna vara möta mina kriterier eller bestämmer bolaget vad som är likvärdigt? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar både hur mycket pengar du kan få tillbaka och vad som gäller om du vill ha en helt ny dator. Jag kommer börja med att utreda vilka rättigheter du har för att sedan besvara hur mycket pengar du kan få tillbaka och vad som gäller om du vill ha en helt ny dator.

Såsom jag tolkar din fråga har du köpt datorn som privatperson därför har du som konsument flera olika rättigheter vilket följer av konsumentköplagen (KköpL).

Dina rättigheter

Precis som du skriver har datorn gått sönder flera gånger och därför är den felaktig (16 § KköpL). När det är fel på något man köp har man flera rättigheter (22 § KköpL):

- avhjälpande (reparation av datorn)

- omleverans (ny dator)

- prisavdrag

- ersättning för att avhjälpa felet

- häva köpet

- skadestånd

Du kan inte kräva alla dessa saker utan man brukar börja se om avhjälpande är möjligt för att sedan gå vidare till omleverans och så vidare. I ditt fall är det just avhjälpande (reparationer) som skett. Du kan inte kräva att både få pengar tillbaka och få en ny dator utan i första hand är det omleverans som gäller.

Omleverans

Omleverans innebär att du får en ny likadan dator som den som gått sönder (26 § KköpL). Det betyder inte att du har rätt till någon annan typ av dator utan du har rätt att få en ny dator av samma modell som den du redan har. Skulle det vara så att den datorn du köpte för 1,5 år sedan till exempel utgått ur sortimentet eller kan du inte kräva att säljaren ska erbjuda dig en nyare modell eller liknande.

Prisavdrag och hävning

Om det inte går att reparera datorn eller om omleverans inte är möjligt, har du rätt till prisavdrag som motsvarar felet eller rätt till att häva köpet, det vill säga få pengarna tillbaka (28-29 § KköpL). Utifrån det du skriver verkar datorn ha ett flertal olika fel, både mikrofonen och fläkten har gått sönder flera gånger. Detta är fel som måste anses ha väsentlig betydelse för dig vilket betyder att du har rätt att häva köpet (29 § KköpL). Därför har du rätt att få tillbaka hela det belopp du köpte datorn för.

Sammanfattning och mina råd till dig

Om det är möjligt att få en ny likadan dator har du rätt till det. Finns inte denna möjlighet har du rätt att få tillbaka hela summan som datorn kostat dig. Jag skulle därför råda dig att ta kontakt med säljaren och i första hand kräva att få en ny dator och i andra hand kräva att du får pengarna tillbaka. Glöm inte att kontakta säljaren så fort som möjligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare