Vad gäller vid köp av katt?

Hej jag har av en privat person tagit emot två katter för ev senare köp utan kontrakt utan hon gav dom till mig. Hon ville se om hon skulle sälja dom. Efter flera förfrågningar så bestämde vi att jag skulle köpa den ena, den andra skulle med bil föras tillbaka till henne av en väninna till mig. Jag betalade för den jag skulle behålla och den andra åkte iväg på morgonen, sedan skrev hon att hon ångrat sig och ville ha tillbaka båda, jag sa att jag har swishat och katten är nu min, då blev jag hotad och skrämd och skrev ja ok om hon swishar tillbaka och hämtar katten från mig. Men hon ville inte lämna varken pengar eller hämta utan sa att jag skulle komma med katten. Jag skrev att min son var sjuk i covid misstanke och att vi vill hålla oss hemma. Då ville hon inte ha tillbaka den andra katten för hon påstod att den smittar henne. Så den andra katten fick min väninna köra hem igen hon hade kört 25 mil en väg och totalt 50 mil! Nu har jag båda katterna hos mig en hon inte vill ta tillbaka förrän vi är friska antar jag och en jag har betalat för. Och hon vill anmäla mig för stöld! Har konversationer som bevisar att jag inte har stulit dom och vittnen. Vad gör jag? Kan jag behålla båda? Jag har erbjudit henne att hämta men hon vägrar, kan jag kräva ersättning för att jag måste ha " hennes" katt när min son är sjuk? Måste jag lämna tillbaka den jag har betalat för? Det är huskatterKan hon kräva att jag kör dit dom? Hon vill använda dom i avel men sålde dom pga allergi

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är en jobbig situation för dig.

Jag kommer att hjälpa dig med de juridiska problem som har uppstått.

Köplagen gäller mellan er. Det låter kanske konstigt men juridisk sett är djur en sak. Därför gäller samma regler för köp av djur som vid köp av andra varor.

Katten du har köpt är din

Katten du har köpt är din. Hon har tagit emot betalning för katten.

Det verkar som att ni aldrig kom överens om att hon skulle köpa denna katt (tillbaka). Ni kom inte överens om huruvida hon ska hämta katten eller om du ska lämna den.

Dessutom har hon fortfarande pengarna som du har betalad.

Därför har ni inte ingått ett avtal om att hon ska köpa katten tillbaka. Katten är alltså din.

Utgångspunkten är att köparen ska hämta varan hos säljaren

Om du ändå vill sälja denna katt till henne är utgångspunkten att köparen ska hämta varan hos säljaren (6 § köplagen). Det innebär att hon ska hämta katten hos dig. Se till att erbjuda en lösning där ni träffas utomhus och håller avstånd så ett eventuellt köp kan genomföras med minimal risk för covid-19 smitta.

Det går bra att avtala annat men i så fall ska ni vara överens.

Om du ändå vill sälja katten till henne ska du förstås få betalt för katten.

Du kan skriva att du inte längre vill ha hennes katt hos dig

Den andra katten är hennes och du tar hand om för henne. Detta kallas ett depositionsavtal.

Här måste ni kommer överens om vad som ska ske.

Jag tycker det verkar mycket rimligt att hon hämtar katten hos dig, det är ju hennes katt.

När man har någonting som tillhör en annan ska man ta hand om detta (12 kap. 2 § handelsbalken). Vid en eventuell olyckshändelse kan hon inte kräva någon ersättning från dig. Men om katten skadas för att du inte tar hand om den (vilket jag inte tror eller påstår!), kan du behöva betala ersättning för den skada du har orsakat. Om du skriver till henne att du inte längre vill ha hennes katt hos dig och att hon ska hämta den inskränkas ditt ansvar för hennes katt, vilket vore bra för dig (12 kap. 6 § handelsbalken).

Du har inte stulit katterna

Du har inte stulit katterna eftersom du inte tagit dem olagligt. Dessutom anses katter generellt set vara egendom utan ekonomisk värde eller med mycket lågt värde. Därför kan brottet stöld inte bli aktuellt. Om hon fortsätter hota dig kan du förstås vända dig till polisen och få hjälp.

Vad bör du göra nu?

Tänk på att kommunicera skriftligt och spara konversationen.

Jag rekommenderar att du utgår från att katten du har köpt är din.

Du kan skriva till henne att du inte längre vill ta hand om hennes katt och att hon är välkommen att hämta den hos dig. Så länge katten är hos dig ska förstås ta hand om den, även för kattens skull. Du bör föreslå en lösning där hon inte riskerar att bli smittat med covid-19, ni kan t.ex träffas utomhus och personen som lämnar katten till henne ska vara frisk och hålla avstånd.

Om kattens mat kostar mycket, kan du eventuellt skriva att från och med ett visst datum kommer du att begära ett visst belopp för maten. Jag rekommenderar att du tänker på att inte skapa onödiga konflikter men detta är en avvägning du ska göra.

Om ni inte kan komma överens rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga. Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare