FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/07/2021

Vad gäller vid muntliga avtal?

Hej jag och en vän diskuterade häromdagen om muntliga avtal verkligen är bindande? Jag har för mig att man behöver kunna visa upp att man har "gjort" ett avtal och det är ju vanligt med skriftliga som man bara kan visa upp via papper. Men hur gör man om det är muntligt? Kommer det inte gälla om man muntligen kommer överens om något, är jag tvungen att skriva ner allt på papper eller kommer det kunna "godkännas"/vara giltigt som ett "vanligt" avtal lika mycket? Hoppas ni förstår min fråga och tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om avtal blir avtalslagen (AvtL) tillämplig då vi finner regler om avtal där.

Om två personer har kommit överens i ett avtal är avtalet bindande, enligt 1 § AvtL. Inom avtalsrätten finns en huvudregel som lyder "pacta sunt servanda", vilket innebär att avtal ska hållas, oavsett om de är muntliga eller skriftliga. Det finns dock undantag, t.ex. vid köp av fast egendom som måste ske skriftligen, och då är alltså ett muntligt avtal inte giltigt.

I samband med muntliga avtal, behöver den som påstår att ett muntligt avtal har uppkommit också kunna bevisa det. Det kan ibland vara svårt och därför är det lämpligt att alltid upprätta ett skriftligt avtal.

Slutsats

Ja, ett muntligt avtal räknas som ett giltigt sådant, så länge den som påstår att avtal uppkommit kan bevisa det. Finns en inspelning på när avtalet ingås så kan det anses vara bevis. Min rekommendation är dock att även få ned det på papper då det kan vara svårt, att i en eventuell uppkommen tvist, bevisa att vad som har avtalats.

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare