Vad gäller vid överlåtelse av en hyresrätt?

Hej,

Min mormor bor Stockholm och har bott i samma lägenhet i över 50 år men inom de närmsta åren kommer hon nog behöva flytta till ett äldreboende. Jag ska även flytta in till Stockholm inom kort när jag tagit examen och undrar då vad det finns för alternativ för mig gällande denna lägenhet? Om hyresvärden inte skulle gå med på ett godkännande av en överlåtelse, har jag några lagar som skyddar mig kring en överlåtelse till mig? Vad rekommenderar ni mig att göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtal regleras i jordabalkens (JB) tolfte kapitel, och det är där vi hittar de relevanta lagrummet gällande överlåtelse av hyreskontrakt.

Hyresvärdens godkännande:

Huvudregeln vid överlåtelse av ett hyresavtal finns i JB 12 kap. 32 §, där det står att hyresvärdens samtycke krävs för detta. Det finns dock undantag för kravet på godkännande, vilket regleras i JB 12 kap. 34-37 §§. Till exempel reglerar 34 § då hyresgästen vill överlåta kontraktet till en närstående som varaktigt sammanbor med henne/honom. I denna situation är det istället hyresnämnden som ska godkänna överlåtelsen. Här kan du läsa mer om hyresnämndens förutsättningar och regler vid överlåtelse av hyresavtal.

Vad du kan göra:

Till att börja med så bör du fråga din mormors hyresvärd om han/hon godkänner att hon vill överlåta hyreskontraktet till dig. Om hyresvärden då godkänner överlåtelsen slutar hennes avtal att gälla när överlåtelsen till dig har skett. Skulle hyresvärden neka överlåtelsen så går det att som närstående även få rätt till bostaden om ni varaktigt sammanbott tillsammans. Ni ska då haft gemensamt hushåll samt använt lägenheten gemensamt. För att bestämmelsen ska aktualiseras krävs det att hyresgästen bott med den närstående under en längre tid, i normalfallet tre år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare