Vad gäller vid separation för sambos när jag enbart står på 10% av bostadsrätten?

Hej jag och min sambo har köpt en bostadsrätt vi delade på lånet men jag står enbart på 10 % av huset ?! Enligt min partner så blev det bättre med skatt och sådant på huset , annars skulle vi betala mera ?!

Vi är inte gifta

Vad gäller ? Han säger att sambolagen delar lika i allt ?!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambolagen blir aktuell när det gäller sambors egendom, jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga.

Samboegendom ska delas lika

Sambornas genesamma bostad och bohag utgör samboegendom förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning. Det framkommer att du och din sambo köper bostadsrätten tillsammans och jag utgår därmed ifrån att ni har köpt bostadsrätten för att den ska användas av er gemensamt. Bostadsrätten är därmed att ses som samboegendom (3 § sambolagen).

Om samboförhållandet skulle upphöra ska, på begäran av någon av er sambor, bostadsrätten fördelas lika mellan er genom en bodelning. Det vill säga att du har rätt till hälften av bostadsrätten (8 § sambolagen).

Den sambo som bäst behöver bostadsrätten ska få bo kvar

Vid en separation mellan sambor ska den sambo som bäst behöver bostadsrätten få ha kvar den i avräkning på sin lott. Vid bedömningen av vem som har bäst behov kan hänsyn tas till barn som huvudsakligen kommer bo hos ena sambon, närhet till arbetsplats samt möjligheten att erhålla bostad på annat håll (16 § sambolagen).

Om du skulle anses ha bäst behov av bostadsrätten har din sambo rätt till samboegendom värt hans andel av bostadsrätten, det vill säga hälften av bostadsrättens värde. Om det inte finns samboegendom till det värdet kan du bli tvungen att kompensera din sambo med pengar i stället (17 § sambolagen).

Sammanfattning

Förutsatt att bostadsrätten utgör samboegendom så kommer bostadsrätten delas lika mellan er vid en eventuell separation, det vill säga att du kommer ha rätt till hälften av bostadsrättens värde. Att du enbart står på 10% av huset har därför ingen betydelse i detta hänseende.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare