Vad gäller vid störningar i en hyresrätt?

Hej! Jag har fått problem med mitt andrahandskontrakt. Min hyresvärd och föreningen i huset jag bor i, har en rad påståenden från en granne som bor under mig, denna granne ringde på min dörr i vintras och påstod att vi var högljudda och klampade i golvet ( min tjej är handikapad o går lite konstigt )

samt att vi väckt honom kl, 14,30, sedan gav han mig en smäll med knuten näve rakt i ansiktet. Sedan dess har han klagat på att jag hotat honom, har min hund lös i trappen när vi går ut, slängt skräp på hans balkong ( tappade en snusdosa som min andra granne slängde till mig och jag missade ) samt att alla i trappen är rädda för mig. Jag har endast sett och talat med mina sidogrannar och vi har inga som helst problem med varandra.

Han har lämnat in en klagan till styrelsen i huset, som i sin tur pratat med min hyresvärd, och de diskuterar en vräkning typ direkt. Jag vill inte bo kvar här så jag tänker flytta härifrån, min fråga är kan de verkligen slänga ut mig på gatan på de här premisserna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör störningar i en hyreslägenhet och svaret på din fråga finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Störningar i hyreslägenhet

Vid användningen av hyreslägenheten får inte hyresgästen störa sina grannar i omgivningen. Störningarna får inte vara skadliga för hälsan eller försämra bostadsmiljön (12 kap. 25 § första stycket JB). Observera att det inte är alla störningar som omfattas av regeln. En hyresgäst måste acceptera vissa lindriga störningar i ett flerfamiljshus. Som exempel nämns att lekande barn kan störa sömnen för en granne som jobbar natt och sover dagtid. Denna typ av störning är acceptabel. Att ni har väckt er granne kl. 14.30 är ingen störning. Man tar inte hänsyn till att vissa människor är mer känsliga för ljud än andra.

Tillsägelse vid störningar

Om det förekommer störningar i en hyreslägenhet ska hyresvärden i första hand ge hyresgästen tillsägelse. Hyresvärden ska se till att störningarna upphör omedelbart. Störningarna ska även anmälas till socialnämnden i kommunen om hyresgästen är en bostadshyresgäst (12 kap. 25 § andra stycket JB).

Förverkande av hyresrätt

I fall hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelsen har hyresvärden rätt att förverka hyresrätten. Det betyder att hyresvärden får säga upp hyresavtalet direkt (12 kap. 42 § 3 p. JB).

Knytnävsslaget mot ansiktet

Slaget mot ansiktet kan utgöra misshandel om slaget har lett till kroppsskada, sjukdom eller smärta. Det är straffbart och kan medföra böter eller fängelse beroende på omständigheterna (3 kap. 5 § BrB). Om slaget har lämnat ett blåmärke eller en annan skada och du har bild på det så skulle du kunna visa det för hyresvärden för att bevisa att grannen har utdelat ett knytnävsslag.

Sammanfattning av situationen

Det gäller att hyresvärden i första hand utreder om du verkligen stör andra i omgivningen på det sätt som grannen har beskrivit. Hyresvärden ska sedan ge den störande hyresgästen tillsägelse. Om inte tillsägelsen hjälper har hyresvärden rätt att förverka hyresrätten. Då måste hyresgästen flytta omedelbart.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med hyresnämnden som kan hjälpa dig att gå vidare med ärendet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare