Vad gäller vid tilläggsarbete enligt konsumenttjänstlagen?

Informera om tilläggsarbete. Jag har ett avtal med en byggfirma (ungefärligt pris +/- 15%) för en tillbyggnad. De hävdar nu att de att de har gjort tilläggsarbeten för över 500 000. kr (avtalat totalpris 750 000) men att jag "slipper" betala om jag omedelbart betalar in resterande belopp upptill 750 000 kr + 15%. Om jag inte gör det hotar företaget att inte åtgärda de fel och brister som besiktningen upptäckte (beräknat till 120 000kr. Jag anser inte att det utförts tilläggsarbeten, de har inte informerat mig och kan i efterhand inte specificera dem

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är konsumenttjänstlagen (KTjL) och detta eftersom jag utgår ifrån att du har rättshandlat, dvs. agerat (slutit avtalet), i egenskap av konsument, jfr vad som sägs i 1-3 §§ KTjL. Din ärendebeskrivning är dock ganska kortfattad och bereder vissa tolkningsproblem varför jag inte heller är helt säker på om jag har uppfattat allting korrekt. Dessutom saknas en eller flera uttryckliga frågor, vilket försvårar hanteringen av ärendet.

Glädjande är därför att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Mot bakgrund av ovanstående kommer nedan skrivelse därför att bli något generell till sin karaktär.

I 8 § 1 st. KTjL anges att om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete) ska näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar. Vidare uttalas i lagrummets (lagparagrafens) andra stycke, i två olika punkter, att kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom eller henne inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet 1. Om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller 2. Om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget. Tilläggas bör dock att det av lagrummets tredje stycke faktiskt följer en skyldighet för näringsidkaren att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det. Men det sistnämnda liksom övriga undantagsbestämmelser torde inte bli aktuella att behandla i det här fallet eftersom det inte finns någonting i din ärendebeskrivning som tyder på att du inte skulle ha varit anträffbar under arbetets gång eller att det utförda tilläggsarbetet var väsentligt och inte kunde uppskjutas. Tvärtom verkar du göra gällande att firman inte ens har försökt att kontakta dig, vilket av uppenbara skäl inte alls är förenligt med lagtextens formulering "….ska näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar".

Det är för mig ovisst exakt vad som har gjorts och vad det är för typ av tillbyggnad det är fråga om. Men det kan redan nu framhållas att med tilläggsarbete avses generellt arbete som inte omfattas av den beställda tjänsten varför det måste fastställas (utrönas) vad som faktiskt är avtalat med firman beträffande tjänsten. Utgångspunkten på konsumenträttens område är nämligen att näringsidkaren (uppdragstagaren, dvs. firman) inte kan binda konsumenten (beställaren, dvs. du) utöver de redan avtalade arbetena. Tilläggsarbeten kan, av förklarliga skäl, vara av de mest skilda slag och uppkomma i en nästan oändlig variation av situationer varför den här bedömningen blir svår att göra i skrivande stund. Men det kan i vart fall konstateras att de rekvisit som framgår av lagtexten måste vara uppfyllda för att din motpart ska kunna kräva betalt för tilläggsarbetena. Och i lagen talas det om att arbetet ska ha samband med den beställda tjänsten och att arbetena lämpligen ska kunna utföras samtidigt. Vidare behöver hänsyn tas till tidsaspekten samt underrättelseskyldigheten i förhållande till dig som konsument.

Om firman trots allt skulle ha utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 § eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till dig som konsument (dock föga troligt utifrån din ärendebeskrivning) och som firman inte bort förutse när avtalet träffades har de rätt till pristillägg, 38 § KTjL. Men samtidigt måste sägas att en prisökning med 58 % från det avtalade priset om 750 000 kr + 15 % och då genom ett tilläggsarbete inte kan ses som en helt obetydlig summa. Enligt min mening, i och för sig utan att känna till några närmare detaljer, bör en sådan prisjustering hänförlig till ett tilläggsarbete förankras med konsumenten innan ytterligare åtgärder vidtas. Värt att nämna är också att du alltid har rätt att få en specificerad kostnadsräkning. I 40 § KTjL stadgas nämligen att näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen ska göra det möjligt för dig som konsument att bedöma det utförda arbetets art och omfattning och i den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris ska det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det som sagt svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig imorgon torsdag den 30/12 kl 17.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare