FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/07/2019

Vad gäller vid uppsägning av konsumentförsäkring?

Hej! Får ett försäkringsbolag skicka ut en betalningspåminnelse / uppsägning samtidigt? Alltså att de skickar en första betalningspåminnelse och också märker den "uppsägning" så att de ska slippa vänta ytterligare 14 dagar vid uppsägning om inte påminnelsen betalas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar att du har tecknat försäkringen i egenskap av privatperson. Kap. 2-7 i försäkringsavtalslagen (FAL) blir då tillämpliga.

Dröjsmål med premiebetalningen
Om premien inte betalas i rätt tid får försäkringsbolaget säga upp försäkringen (se 5 kap. 2 § första stycket FAL). Oftast får försäkringstagaren först en betalningsavi med en viss betalningsfrist. Denna frist är 14 dagar när den första premien ska betalas, alltså när man precis har tecknat försäkringen (se 5 kap. 1 § första stycket FAL). Om det inte rör sig om den första premien ska betalningsfristen vara 30 dagar (se 5 kap. 1 § andra stycket FAL). Efter utgången av dessa frister befinner sig försäkringstagaren i dröjsmål om hen inte har betalat och försäkringsbolaget har då alltså en rätt att säga upp försäkringen.

En uppsägning får verkan 14 dagar efter den dag då den avsändes till försäkringstagaren, om inte premien betalas inom denna frist (se 5 kap. 2 § andra stycket FAL). Som försäkringstagare kan man alltså alltid "rädda" sin försäkring genom att betala premien inom 14 dagar även efter att försäkringsbolaget har skickat en uppsägning.

Slutsats
Försäkringsbolaget måste alltså inte först skicka en betalningspåminnelse till försäkringstagaren sedan hen hamnat i dröjsmål, utan de kan direkt säga upp försäkringen. Jag skulle tro att försäkringsbolaget i ditt fall även märkt uppsägningen med "betalningspåminnelse" eftersom de vill klargöra för dig att om du ändock betalar premien inom 14 dagar sägs försäkringen inte upp.

Om det i ditt fall istället rör sig om den första betalningsavin, alltså att du inte ens befinner dig i dröjsmål med premiebetalningen, kan försäkringsbolaget givetvis inte skicka med en uppsägning i samband med denna.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare