Vad gör jag när jag inte får betalt?

Hej. Det är så här jag hjälpte en familj för dom hade dåligt med pengar och så och jag va snäll och ställde upp så dom fick nya mobiler och nu betalar dom inte jag ringde polisen men dom sa jag skulle vända mig till er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Ansök om betalningsföreläggande hos Kronofogden
Om du inte får betalt är mitt råd att du vänder dig till Kronofogden som då kommer skicka ut ett betalningsföreläggande till familjen som du hjälpt. Ansökan om ett betalningsföreläggande hittar du HÄR. Det kostar 300 kr att göra denna ansökan.

Väljer familjen att bestrida detta betalningsföreläggande är tyvärr nästa steg att du måste ta det vidare till domstol, vilket kan komma att innebära höga rättegångskostnader. I domstolen måste du kunna bevisa att du har lånat dem pengar och att de inte har betalat tillbaka.

Vill du har hjälp av en jurist i ärendet kan vi här på byrån hjälpa dig. Är du intresserad av det är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare