FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/05/2018

Vad gör jag när min arbetsgivare anklagar mig felaktigt?

Hej! Har arbetat som bibliotekarie i 34 år och som webbredaktör i ca 10 år. Nu anklagar kommunikationschefen mig för att ha raderat kommunens intranät 26 sep 2017 och 24 april kl .05.54 2018. JAG fick veta det av min chef 3 maj 2018. Jag har inte gjort det. Var inte på jobbet förrän 7.47 den 24 april.

Vad ska jag göra?

Tacksam för förslag!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, så anklagar din chef dig för att ha raderat data vid 2 tidigare tillfällen, som du vet att du inte har gjort.

Beroende på om den här informationen har spridit sig till dina kollegor på din arbetsplats, så kan den vara skadlig för din förtroenderoll som webbredaktör och bibliotekarie. Om du tror att dessa uppgifter kan vara ägnade att utsätta sig för andras missaktning, skulle du kunna anmäla din chef för förtal (5 kap. 1§ brottsbalken).

Om din chef skulle missgynna dig i dina fortsatta arbetsuppgifter, avskeda dig eller hota om att avskeda dig – så kan du vända dig till din eventuella arbetstagarorganisation, som sedan kommer ta kontakt med din chefs arbetsgivarorganisation för att lösa de eventuella problemen som du har med din arbetsgivare.

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare