Vad gör man åt påminnelse om kravbrev för fildelning?

Hej.

Jag har tidigare fått ett likadant "kravbrev" och har följt den rekommendation att inte betala eller kontakta Njord.

Nu har en "Påminnelse" dykt upp och jag undrar hur jag gör nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En påminnelse om det förlikningserbjudande/kravbrev är i princip just vad det låter som. Det är således en kopia på det som tidigare tillsänts dig med förhoppning/krav om att du ska betala.

Ett sätt att gå vidare är att du betalar förlikningserbjudandet/kravbrevet du blivit påmind om. Betalar du är just det ärendet avklarat och du slipper fler eventuella krav i ärendet, risk för stämning till domstol m.m. Jag har full förståelse för att du kanske inte vill betala, antingen för att du anser dig oskyldig, eller av annan anledning. Däremot vill jag ändå nämna att betalning är ett alternativ för att slippa ärendet framöver. Eftersom det är en civilrättslig tvist är det även möjligt att komma överens om ett annat belopp. Det vill säg; om du är av uppfattningen att du vill betala kan du prova att kontakta Njord med förhoppning om att nå en uppgörelse om en lägre summa.

Anser du att du är oskyldig till nedladdning eller inte vill betala ska du bestrida kravet. Du kan bestrida kravbrevet redan i det första ledet, genom att vända dig till Njord. Du har dock ingen skyldighet att kontakta dem i nuläget. Viktigast om du vill bestrida ärendet är att så görs om ärendet går till inkasso eller sänds till Kronofogdemyndigheten. Tänk på att du ska göra sådant bestridande skriftligt och spara kopia på det du skickat.

I slutändan är det upp till dig om du anser det värt att betala den begärda summan eller ej. Som rådgivare kan jag inte ge ett definitivt besked att man alltid ska betala eller att man alltid ska bestrida. Däremot är jag av åsikten att om man vet att man inte laddat ner filmen ska man heller inte betala.

Skulle ärendet sändas till inkasso och du bestrider det kan Njord, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare