Vad gör man mot ett krav på parkeringsböter om det är någon annans bil som bötfällts?

Hej, jag har fått ett inkasso krav från Gothia AS i Norge där Europark kräver mig på parkeringsbot för en helt annan fabrikat och bil som jag varken äger eller nånsin sett, jag har aldrig varit i Norge och inte min bil heller, på deras bilder står min bils reg nr som jag misstänker har blivit kapad av den person som äger fel bil och kör runt och räkningarna verkar komma till mig, jag har gjort polisanmälan och även kontaktat p-bolaget med bilder på min bil men de vägrar acceptera deras misstag och lägga ner kravet, jag har inte erfarenhet av nåt liknande problem och blir tacksam för rådgivning om vilka rättigheter man har.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med
Inledningsvis är det viktigt att du fortsätter att bestrida kraven. Det kan hända att ärendet efter ett tag överlämnas till kronofogdemyndigheten, men även då ska du fortsätta att bestrida kraven. Så länge du bestrider finns det ingen möjlighet för företaget att driva in pengarna från dig.

Vad händer sen?
Om du fortsätter att bestrida och företaget inte ger efter kan det hända att de stämmer dig. Att stämma någon är det sätt som finns för att kunna få ett omstritt krav fastställt så att det kan drivas in tvångsmässigt. Detta innebär att så länge du bestrider kravet kommer ingenting att kunna hända förrän företaget stämmer dig. Det som händer då är att det är företaget som i domstol måste kunna bevisa att du är skyldig dem pengar. Det är här företaget kommer att få problem. Förmodligen kommer de att ge efter kravet om ett tag, innan de försöker stämma dig, om de sätter en verklig handläggare på ärendet som ser att de har fel.

Som jag förstår situationen är det utifrån bilderna tydligt att det inte är din bil som bötfällts. Detta i sig bör räcka för att det ska vara helt omöjligt att döma ut betalningsskyldighet för dig. Det finns alltså ingen idé för dem att stämma dig, då de garanterat skulle förlora. Det verkar bara som att de inte faktiskt tagit en verklig titt på ditt ärende.

Sammanfattningsvis
Fortsätt att bestrida. Fortsätt bestrida även om ärendet överlämnas till kronofogdemyndigheten. Det är osannolikt att du skulle bli stämd, men om du blir det är det företaget som har bevisbördan för att du skulle vara betalningsskyldig. Om de visar upp bilderna i fråga borde det inte vara något problem för dig att kunna visa att det inte är din bil som bötfällts.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare