Vad gör man när andrahandshyresgästen inte betalar hyran i tid?

Hej! En kompis till mig har hyrt ut sin lägenhet i andra hand utan hyresvärdens vetskap. Dom har skrivit kontrakt på lägenheten sinsemellan, alltså privatperson men nu har den här tjej inte betalat hyran till min kompis och är skyldig henne för tre månader. Dom har varit i kontakt med polisen som i sin tur hänvisade till Kronofogden som bara sa att dom behöver utreda ärendet. Dom får heller tydligen inte gå in med nyckel då dom inte bor där men ändå står på lägenheten? Dom skriver till henne att hon måste ut men antingen så svarar hon inte eller så säger hon att hon inte kan flytta, senaste var att hon var sjuk. Finns det något dom kan göra? Vad har dom för lagliga rättigheter gentemot det här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om hyresförhållanden regleras i 12 kap. jordabalken, som även kallas för hyreslagen.

Vad gäller vid andrahandsuthyrning av en hyreslägenhet?
En hyresgäst måste ha en hyresvärds samtycke för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand enligt 12 kap. 39 § jordabalken, om inte annat följer av 12 kap. 40 § jordbalken. I 12 kap. 40 § jordbalken står det att en hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan, om hyresnämnden lämnar tillstånd för det. Upplåter man sin hyreslägenhet utan lov så riskerar man att förlora den (se 12 kap. 42 § punkt 3 jordabalken).

Men vad gäller nu? Nu när en andrahandsuthyrning redan har kommit till stånd och varat.
För andrahandshyresavtal gäller samma regler mellan förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen, som om uthyrningen hade skett med hyresvärdens tillstånd. Detta innebär att förstahandshyresgästen har samma lagliga rättigheter mot andrahandshyresgästen som hyresvärden har mot förstahandshyresgästen.

Vad gör man när andrahandshyresgästen inte betalar hyran i tid?
I en hyresgästs förpliktelser ingår det att betala hyran i rätt tid. Betalar inte hyresgästen i rätt tid, så har hyresvärden (i detta fall förstahandshyresgästen) rätt att säga upp hyresgästen till avflyttning om hyresgästen inte har betalat hyran inom en vecka från förfallodatum (se 12 kap. 42 § punkt 1 jordabalken). Betalar inte andrahandshyresgästen kan man skicka en begäran om avhysning till Kronofogdemyndigheten. En sådan ansökan görs med hjälp av blanketten för betalningsföreläggande.

När får hyresvärden (i detta fall förstahandshyresgästen) gå in i lägenheten?
Som hyresgäst har man ensamrätt till sin hyreslägenhet. Det finns dock vissa situationer där hyresgästen får finna sig i att hyresvärden/förstahandshyresgästen får tillträde till hyreslägenheten. Detta är när ni är överens om det, när värden/förstahandshyresgästen har en laglig rätt att komma in med hjälp av Kronofogdemyndigheten eller i en nödsituation, till exempel vid brand eller översvämning. I annat fall är det olagligt (se 12 kap. 26 § jordabalken).

Jag skulle råda dem att säga upp andrahandskontraktet och sedan skicka en begäran om avhysning till Kronofogdemyndigheten.

Jag vill också råda dem att i framtiden inte hyra ut sin lägenhet i andrahand utan hyresvärden eller hyresnämndens samtycke. Gör man det kan man som sagt bli av med sin hyreslägenhet.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare