Vad gör man när grannen klipper ner ens häck?

Hej!

Mina föräldrar har en oxelhäck på ca 1 och en halv meter som står på deras tomt men är bredvid grannens tomt. Förra året när mina föräldrar hade varit bortresta klippte grannen deras häck, och inte fint. Han klippte sin sida och halva ovansidan på häcken. De konfronterade honom att så fick han inte göra eftersom häcken är på deras sida. Han blev skitförbannad och slutade prata med mina föräldrar. NU HAR DET HÄNT IGEN! Han har varit och klippt på häcken, såklart när mina föräldrar var bortresta!!

Hur ska vi gå vidare? Kan vi ansöka om skadestånd och hur gör man det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De lagar som blir aktuella här är Jordabalken (JB), Skadeståndslagen (SkL) och Brottsbalken (BrB).

Jordabalken

En granne får avlägsna rot eller gren som tränger in på dennes fastighet från område intill fastigheten om roten/grenen medför olägenhet för grannen. Dock ska personen som äger området där roten/grenen tränger in från först ha fått möjlighet att avlägsna roten/grenen, om avlägsnandet kan befaras medföra betydande skada. Detta framgår av 3 kap. 2§ JB.

Alltså skulle grannen först ha kontaktat dina föräldrar och gett dem möjlighet att klippa häcken, om häcken inneburit en olägenhet för grannen. Anser grannen att han kontaktat dem, och häcken tränger in på hans tomt och det innebär en olägenhet, så kan han rätt att klippa häcken. Men klipper grannen häcken så den skadas kan han bli ersättningsskyldig.

Av din fråga tolkar jag det som att häcken står på dina föräldrars tomt och att den inte tränger in på grannens tomt, och heller inte medför någon olägenhet för grannen. Utifrån det borde inte grannen ha någon rätt att klippa dina föräldrars häck.
Grannens agerande kan därför vara en brottslig handling i form av egenmäktigt förfarande eller skadegörelse, vilka kan resultera i skadestånd, böter eller fängelse.

Skadeståndslagen

I 2 kap. 1§ SkL framgår det att den som uppsåtligen (medveten om följden) eller genom oaktsamhet orsakar t.ex. sakskada ska ersätta skadan.

Den föredragna lösningen vid osämja mellan grannar är givetvis att försöka överens med grannen om ersättning för skadan han orsakat innan stämningsansökan eller polisanmälan görs. Med tanke på hur du beskriver hans reaktion när dina föräldrar konfronterade honom förstår jag om det kan bli svårt. Därför kan ni gå vidare med en stämningsansökan respektive polisanmälan enligt nedan.

Skadestånd begärs genom att så kallad stämningsansökan lämnas in till tingsrätten, här kan du läsa mer om hur man går tillväga.

Brottsbalken

Egenmäktigt förfarande framgår av 8 kap. 8§ BrB och skadegörelse framgår av 12 kap. 1§ BrB, dina föräldrar kan alltså göra en polisanmälan mot grannen. På Polisens hemsida kan du läsa mer om hur polisanmälan görs.

Jag hoppas att jag gett en klarare bild av det rättsliga läget, vill ni gå vidare med hjälp från t.ex. en jurist på Lawline är ni välkomna att boka en tid här.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare