Vad gör man om någon utsätter en för störande kontakter?

Vi är 5 personer som har efternamnet (X). Sedan en tid är jag "attackerad" med mail (2-3/dag) där det vid två tillfällen har använts vårt efternamn med påhittade förnamn som avsändare. Antar att man gör så för att fånga intresset så att man öppnar vissa saker. Hur gör man i dessa fall, kan man anmälan som namnstöld eller....?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att utge sig för att vara en viss riktig person kan i vissa fall räknas som brottet olovlig identitetsanvändning (se brottsbalken 4 kap. 6 § b). Eftersom personen som skickar mail till dig inte utger sig för att vara en riktig person kan du inte anmäla personen för det brottet.

Däremot skulle det som personen gör mot dig kanske kunna klassas som andra brott. Att utsätta någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande kan räknas som brottet ofredande (se brottsbalken 4 kap. 7 §). Om det dessutom är så att personen försöker lura till sig något av dig eller din familj skulle det kunna vara fråga om försök till bedrägeri (se brottsbalken 9 kap. 1 och 11 §).

Det du kan göra nu är att kontakta polisen och göra en anmälan för ofredande och/eller försök till bedrägeri.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare