Vad gör man sig skyldig till om man begår inbrott i källarförråd?

Att begå inbrott i sina grannars källarförråd, är det att betrakta som en särskilt allvarlig störning ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bedöma huruvida det är en "allvarlig störning", som du väljer att uttrycka det, börjar vi med att bedöma vilket sorts brott man gör sig skyldig till om man begår inbrott i sin grannes källarförråd. Jag kommer att utgå ifrån att källarförrådet sitter ihop, eller är nära anslutning till bostaden, annars skulle brottet möjligtvis vara olaga intrång.

I Brottsbalken (BrB) kapitel 4 föreskrivs brott mot frihet och frid. Kapitlet är avsett att skydda personer från brott som riktar sig mot deras frihet eller kränker andra rent personliga intressen. I BrB 6 § st. 1 framgår bland annat att den som olovligen intränger i någons hus, rum, gård eller fartyg som utgör dennes bostad döms för hemfridsbrott till böter. Som vi ser är alltså straffet för normalgraden av hemfridsbrott böter. Om det däremot skulle vara fråga om ett grovt hemfridsbrott så kan straffet vara upp emot två år. Lagtexten ger ingen vägledning om hur man ska göra bedömningen huruvida det är grovt, men Högsta domstolen har i NJA 2009 s. 636 uttalat vissa riktlinjer för bedömningen. De sa att de omständigheter som bör bedömas är bland annat syftet med intrånget, om det skett systematiskt och planerat, i vilken omfattning hjälpmedel kommit till anvädning, om intrånget varit omfattande osv. Jag anser att ett inbrott i sin grannes källarförråd knappast kommer resultera i ett grovt hemfridsbrott, snarare normalgraden och då resultera i straffet böter.

Jag skulle säga att det är en "allvarlig störning" att begå inbrott i någon annans källarförråd. Brottet finns ju trots allt till för att lagstiftaren har velat avskräcka personer från att begå sådana oönskade handlingar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare