Vad göra när man tappat skuldebrev?

Hej.

Jag har ett gammalt medlemslån Vid en golfbana som jag nu vill ha utbetalt. De vill att jag inkommer med mitt skuldebrev. Medlemslånet är sedan 1997. Om jag inte hittar mitt skuldebrev kan jag då inte få tillbaka mina pengar även om jag finns i deras register?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få tillbaka dina pengar! För att få dem tillbaka behöver du göra en ansökan hos Kronofogdemyndigheten så att skuldebrevet dödförklaras.

Först och främst är det viktigt att veta vilken typ av skuldebrev som golfbanan har utfärdat. Det finns två typer av skuldebrev; löpande skuldebrev och enkelt skuldebrev. Det är viktigt att skilja på dessa eftersom skuldebrevslagen har olika regler beroende på vilken typ av skuldebrev.

Enkelt skuldebrev

När det gäller enkelt skuldebrev är en gäldenär inte skyldig att betala igen om hen har redan betalat skulden (skuldebrevslagen 27 § och 29 §). Detta innebär att en gäldenär inte måste ha tillbaka skuldebrevet.

Löpande skuldebrev

Huvudregeln vid löpande skuldebrev är att en gäldenär inte är skyldig att infria sin skuld om inte han får tillbaka skuldebrevet (skuldebrevslagen 21 §). Detta eftersom gäldenären kan riskera att tvingas betala igen om hen inte har skuldebrevet i sin besittning. Har man tappat ett skuldebrev så ska det dödförklaras (lag om dödande av förkommen handling 2 §).

Dödförklara ett skuldebrev

Jag antar att din fråga handlar om ett löpande skuldebrev eftersom golfbanan vill att du lämna tillbaka skuldebrevet. Som sagt ovan måste ett löpande skuldebrev dödförklaras om man har tappat bort det. Ansökan ska göras hos Kronofogdemyndigheten och av den som har förlorat handlingen – alltså du som ska göra ansökan (lag om dödande av förkommen handling 3 § och 4 §).

Du kan läsa mer om hur du ska göra här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare