Vad göra när parkingsvakt upprepat ger felaktig parkeringsbot?

Hej Lawlines jurister !

Jag har fått 2st parkeringsanmärkningar som man hävdar att Handikappstillståndet inte varit synligt i framrutan och att även foto tagits som ska bevisa detta. Parkering var på samma adress som den alltid står på när jag är hemma i Stockholms stad.

Bilens registreringsnummer är registrerat och godkänt och Hologrammet ligger alltid väl synligt i framrutan precis som reglerna kräver.

Så till saken om bild tagits som det står på boten så kommer den bevisa att den låg där helt synlig vid båda dessa tillfällen. Inom senaste månaden och samma person bägge gångerna bötfällt enl. sifferkod. de är på 1300 kr st. Har även under senaste månaden stått ca 20 dagar på samma adress där bara de med handikapptilldståndet får stå.

De avläser skylten och ser att den får stå där i kombination med hologrammet. jag har aldrig missat att lägga dit det i framfönstret nån enda gång.

Det känns som om just denna bötfällare med specifikt nr är laglös ! Kan denna spåras och lagföras med ex. vis polisanmälan ? Bild kan iaf. inte finnas såvida denne ej redigerar på egen hand

Är rejält förbannad och om detta skulle ske varje dag 30 dagar i månaden samt att de kräver att man betalar böterna för att kunna överklaga blev totalsumman 39.000 kr på en månad. Jag känner mig rättslös vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå från att den enda överträdelse som parkeringsboten avser är att handikappstillståndet inte varit synligt, och att det krävts för att stå på platsen.

Som du nämnt tas nu för tiden alltid en bild på bilen för att kunna bevisa överträdelsen. Om du är säker på att hologrammet legat väl synligt så bör detta också synas på bilden. I så fall är mitt råd att du bestrider boten till polisen enligt instruktionerna som står på boten. Vanligtvis ska överklagandet ha kommit in inom sex månader. Det är tyvärr riktigt att du behöver betala parkeringsboten för att kunna bestrida den. Om polisen anser att ditt bestridande är korrekt kommer du få pengarna tillbaka, i annat fall kan du överklaga polisens beslut till tingsrätten som då kommer kolla på bevisningen. Kom ihåg att det är parkeringsbolaget som ska bevisa att du parkerat fel, inte tvärt om.

Då det verkar vara samma person som gett dig bot båda gångerna så kan du alltid kontakta företaget/kommunen som parkeringsvakten hör till. Det kan ju faktiskt vara så att denne inte har tillräckligt bra koll på reglerna eller uppfattat något fel.

Slutligen lär det vara svårt att bevisa att den här parkeringsvakten skulle ha något ont uppsåt mot just dig, vilket krävts för att en polisanmälan skulle leda någonvart. Det hjälper inte parkeringsvakten att utfärda felaktiga böter, så förhoppningsvis beror det på något mänskligt misstag.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att dina parkeringsbekymmer löser sig snart. Har du ytterligare frågor i framtiden är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar

Lucas GardebrandRådgivare