FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/10/2020

Vad händer efter att man blivit anmält för ett brott?

Hur kan man skydda sig om man är anmält för urkundsförfalskning. Har förfalskat studieintyg för att få studentjobb.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "skydda dig". Jag antar således istället att du vill veta vad som sker efter att anmälan gjorts. När ett brott blivit polisanmält beslutar polis eller åklagare om de ska göra en brottsutredning, en så kallad förundersökning. Under förundersökningen förhör polisen och åklagaren dig, som misstänks för att begått brottet. När förundersökningen är klar fattar åklagaren beslut om att väcka åtal eller inte.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare