FrågaEKONOMIÖvrigt27/10/2018

Vad händer med bolånet och bostaden som jag och min far gemensamt köpt om han dör?

Jag och min far funderar på att ta varsitt bolån och köpa en bostadsrätt tillsammans, då jag inte kan låna hela summan själv. Men vad händer med hans lån om han går bort? Vi har ju då finansierat en lägenhet med två lån. Kan jag välja att ta över hans lån? Eller kan inte lånet skrivas över på mig, då låneneloppet kanske är för högt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är genom dödsboet som en avlidnes skulder ska betalas; om ni köper lägenheten tillsammans kommer det således innebära att bostadsrätten till viss del också tillhör dödsboet efter din far. Om de övriga tillgångarna i dödsboet inte räcker för att betala av lånet, innebär det att bostadsrätten kan komma att säljas (19 kap. 13 § ärvdabalken).

Huruvida du kan ta över lånet är något som banken måste avgöra. Och detta avgör dem genom den sedvanliga metoden när de prövar huruvida någon ska beviljas ett lån; dvs det beror på din ekonomiska situation. Det är med andra ord inte helt garanterat att du kan ta över lånet, utan det är upp till banken att avgöra den dagen det blir aktuellt.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare