Vad händer med en hyresgästs hyresrätt och betalning av hyra vid händelse av frihetsberövande?

Vad händer med min sons lägenhet och hyra när han sitter i fängelse?Kan han söka hjälp till hyran??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreskontrakt regleras i 12 kap. JB. Det finns inte någon specifik regel som stadgar att en hyresrätt får sägas upp ifall hyresgästen blir frihetsberövad. Det som avgör ifall hyresrätten får sägas upp i förtid är huruvida betalning av hyran inkommer i rätt tid.

Normalt får den som är frihetsberövad inte någon extern hjälp med betalning av exempelvis hyra eller andra räkningar. Den frihetsberövade måste betala ur egen ficka.

Socialtjänsten kan i vissa fall bistå med hjälp i betalningssituationer. Kontakta i sådana fall socialtjänsten i er kommun.

https://www.kriminalvarden.se/lattlast/for-dig-som-domts-till-fangelse/pengar-och-ekonomi/

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare