FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/05/2018

Vad händer med ett barn om dess vårdnadshavare avlider?

Vad händer med mitt barn om jag dör när jag är ensamstående?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte exakt hur vilken aspekt du undrar vad som händer med ditt barn om du dör när du är ensamstående. Jag kommer här redogöra för vem som ska ta hand om barnet om en förälder som är ensam vårdnadshavare dör.

Om ditt barn är under 18 år och står under vårdnad av endast dig och du dör så ska den andra föräldern göra en ansökan, eller socialnämnden göra en anmälan, om att domstolen ska anförtro vårdnaden åt den andra föräldern, eller om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (6 kap. 9 § FB). Ditt barn kommer alltså i så fall få antingen sin andra förälder eller någon annan som vårdnadshavare. Den som är vårdnadshavare för barnet ska se till att barnet får omvårdnad, trygghet och en god fostran och ska alltså vara den eller de som tar han om barnet (6 kap. 2 och § FB).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare