Vad händer med förundersökningen om den läggs ned?

Hej vad händer med en förundersökning ifall den blir nerlagd innan rättegång, kommer den forfarande gå att begära ut eller raderas den från allt och det inte går att läsa längre? Om förundersökningen lett vidare till en rättegång, men läggs ner i tingsrätten, vad händer då med förundersökningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Handlingar som ingår i en förundersökning blir allmänna offentliga handlingar när förundersökningen är avslutad, innan dess föreligger förundersökningssekretess. (18 kap 1 § Offentlighet och sekretesslagen, OSL) Den avslutas antingen genom att åtal väcks eller att den läggs ned. En nedlagd förundersökning raderas inte utan kan tas upp igen i framtiden av åklagaren.

Det finns dock begränsningar till rätt att ta del av förundersökningen om handlingarna är belagda med sekretess. För handlingar i en förundersökning föreligger stark sekretess till skydd för den enskilde. (35 kap 1 § OSL) Detta innebär att handlingarna endast får lämnas ut om det står klart att detta inte skadar den enskilde.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare