Vad händer med huset min sambo äger om han avlider?

Hej, vi ska bo som sambos i ett hus på landet. Min sambo äger huset. Vi har inga barn ihop, han har 3 vuxna barn. Vad behöver vi göra för att jag (om min sambo går bort) ska kunna bo kvar i huset så länge jag vill?

Hur fungerar det med arvsrätten för hans barn i det fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till sambolagen (SamboL) och ärvdabalken (ÄB).

När en sambo avlider ska en bodelning göras

När en person som är sambo avlider ska en bodelning göras om den efterlevande sambon begär det (8 § och 18 § SamboL). I bodelningen ingår sambornas samboegendom. Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, om detta förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Det är möjligt för sambor att avtala om att viss egendom inte ska ingå i en bodelning (9 § SamboL). I samboegendomen ingår inte heller sådant som den ena sambon fått i gåva, ärvt eller fått genom testamente med villkoret att det ska vara dennes enskilda (4 § SamboL). Du skriver inget om något samboavtal eller eventuell annan enskild egendom. Det innebär att huset ni bor i är samboegendom, om det förvärvats för gemensam användning. Om din sambo bott i huset innan och att du nu flyttar in till honom är det inte samboegendom och ingår inte i bodelningen.

Vid bodelningen ska samboegendomen delas mellan samborna

Vid bodelningen kommer först vardera sambos samboegendom listas på dennes sida. Vardera sambo får då dra av från sin samboegendom så mycket som krävs för att täcka dennes skulder (13 § SamboL). Sådana skulder den ena sambon har som inte är direkt knutna till samboegendomen ska dock i första hand täckas av annan egendom än samboegendom (13 § andra stycket SamboL). Det som sedan återstår av samboegendomen ska läggas samman och sedan delas lika mellan samborna (14 § SamboL). Det som tillfaller den efterlevande sambon genom bodelningen är dennes, och det som tillfaller den avlidne sambons dödsbo utgör, tillsammans med dennes andra egendom, kvarlåtenskapen efter denne som ska fördelas enligt reglerna om arv.

När en sambo avlider har den efterlevande sambon rätt att efter bodelningen ha egendom som motsvarar minst två prisbasbelopp (18 § andra stycket SamboL). Ett prisbasbelopp är ett fastställt belopp som används för beräkning av olika förmåner och avgifter. 2020 är ett prisbasbelopp 47 300 kr. Om den efterlevande sambon inte uppnår detta efter bodelningen har hen rätt att få ut så mycket ur arvet efter den avlidne att hen uppnår det.

Övertagande av bostad

Det är möjligt för den sambo som bäst behöver bostaden att få denna i avräkning på sin lott, och därmed få behålla bostaden, om den är samboegendom (16 § andra stycket SamboL). Jag känner inte till tillräckligt mycket om er situation för att kunna svara på om det skulle bli aktuellt, men det krävs med hänsyn till alla omständigheter att övertagandet är skäligt. Jag kommer därför i mitt fortsatta svar utgå ifrån att det inte är aktuellt.

Om huset inte är samboegendom är det inte möjligt för den andra sambon att ta över huset om det är fast egendom. Det finns en möjlighet att ta över en bostad som inte är samboegendom, men denna möjlighet gäller endast bostads- eller hyresrätter (22 § SamboL).

Arvet ska fördelas

Efter bodelningen ska arvet efter den avlidne sambon fördelas. Huvudregeln inom svensk rätt är att den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, ska ärva (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingarna ska dela lika på arvet. Den del som då tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott.

Det finns även en arvsrätt för en efterlevande (3 kap. 1 § ÄB). Dock finns inte motsvarande rätt för en efterlevande sambo. Detta innebär att sambor inte ärver varandra. I din situation skulle alltså din sambos barn ärva allt efter honom. Om huset är samboegendom kommer du alltså ha rätt till hälften av värdet efter bodelningen, och om du inte kompenseras med annan egendom för samma värde kommer du och din sambos barn äga huset tillsammans. Om huset inte är samboegendom har du inte rätt till det i bodelningen, och hela huset kommer då ärvas av din sambos barn som kommer bli ägare till det.

Vad kan ni göra?

Det är möjligt för din sambo att upprätta ett testamente där han anger att du ska ärva huset om han avlider, och att hans barn inte ska ärva förrän efter även du avlidit (9 kap. 1 § ÄB). Att komma ihåg är dock att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om ett testamente inskränker bröstarvingars rätt till laglott kan denne kräva att testamente jämkas (7 kap. 3 § ÄB). Testamentet kommer då inte vara tillämpligt i den mån det inskränker laglotten. Det är möjligt för din sambos barn att acceptera ett sådant testamente och vänta på sina arv tills även du avlider, och ni kan såklart framföra att det är er önskan. Dock finns det ingen möjlighet för er att undgå denna rätt till laglott, utan barnen har rätt att jämka ett sådant testamente.

Formkrav för testamente

Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Både den som upprättar testamentet och vittnena ska skriva under vid samma tidpunkt. Vittnena måste känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innebörden av testamentet. Det finns även regler om vem som får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB). Nära släktingar till den som upprättar testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som kommer ärva något genom testamentet. Ett testamente behöver däremot inte registreras, så länge det uppfyller formkraven.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett testamente av en våra duktiga jurister är ni välkomna att boka en tid här.

Slutsats

Det ni kan göra för att öka dina chanser att få bor kvar i huset är alltså att din sambo kan skriva ett testamente där han anger att du ska ärva huset och att hans barn ska ärva först då även du avlider. Dock ska ni då komma ihåg att det inte går att inskränka deras rätt till laglott om de inte väljer att acceptera testamentet.

Vem som ärver huset beror på om det är samboegendom eller inte. Om det är samboegendom har du rätt till åtminstone värdet av halva huset, och om det inte är samboegendom kommer din sambos barn ärva hela huset. Om du får halva huset genom bodelningen är det såklart möjligt för dig att köpa resten av huset av din sambos barn, så länge de går med på det.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare