Vad händer med hyresavtalet om hyresvärden avlider?

Min hyresvärdinna har dött. Hon har inga barn och inga syskon. Hon är sambo men har inget skrivet. Sambon vet inget om hennes fastigheter.

Vad händer med fastigheten och med mig? Vem kan jag kontakta om information. Måste jag fortsätta betala hyran och till vem?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler för hyresrätter regleras i Jordabalken (JB).

Om fastighetsägaren avlider

När en fastighetsägare avlider övertar dödsboet samtliga tillgångar och även fastigheter. Dödsbodelägarna kan sedan välja att säga upp eventuella hyresgäster. I jordabalken finns regler gällande uppsägningstid (se 12 kap. 3-18§§ JB) och om besittningsskydd. Dessa ska följas då det inte finns särskilda regler för vad som gäller i situationen där fastighetsägaren har gått bort. Mer om besittningsskydd och vilka som har det kan ni läsa om här.

Vad händer för dig?

Hyresavtalet kommer fortsätta men dödsboet kommer inta fastighetsägarens ställe som motpart i avtalet. Detta tills arvsfördelning sker. Om inga arvingar finns kommer Allmänna arvsfonden ärva fastigheten (5 kap. 1§ Ärvdabalken).

Hyresavtalet kommer som sagt att finnas kvar, om ni är osäkra på vad som kommer hända fram över och vart ni ska betala hyran kan ni prova att prata med er hyresgästförening om dessa frågor. Ni bör också senare få information till er om att fastigheten och eventuellt hyreskontraktet har övertagits av annan part.

Det är svårt att svara på vad som kommer att hända med just er hyresrätt då olika saker kan hända beroende på vem som tar över fastigheten. Dock kommer ni få bo kvar om ni har besittningsskydd med ert hyresavtal. Jag hoppas dock att mitt svar hjälpte något och att ni eventuellt kan få mer specifika svar hos hyresgästföreningen som är insatta i området.

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare