Vad händer med min permanenta uppehållsrätt om vi skiljer oss?

Hej!

Jag har en fråga och behöver hjälp av jurister som kan sitt jobb inom migration osv jag kommer från ett land utanför EU och är gift med EU medborgare snart i 7 år. I början har jag fått 5 års uppehållsrätt efter 5 år har jag ansökt om permanent uppehållskort och migrationsverket har beviljat det. Men senaste ca 1,5 år vi har upp och ner i vår förhållande och min partner blivit alkoholberoende och efter funderingar jag bestämt att skilja mig för det går inte länge leva i sådan situation! Så frågan är vad som händer om vi skiljer oss? Ska min permanenta uppehållsrätt återkallas eller påverkar skilsmässa på nåt sätt min uppehållsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om permanent uppehållsrätt hittar du i utlänningslagen.

En permanent uppehållsrätt kan återkallas endast om du flyttar från Sverige. Att du och din partner skiljer er är inte en omständighet som kan leda till återkallelse av din permanenta uppehållsrätt i och med att ni har bott tillsammans i över 5 år. Din permanenta uppehållsrätt påverkas alltså inte om ni skiljer er och du får därför stanna i Sverige.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare