Vad händer med pantbrev när lånet är betalt?

Hej,

Om jag köper och direkt betalar av ett hus som har pantbrev, utan att ta några nya lån själv, dvs jag betalar kontant för huset. Vad händer då med pantbrevet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du har köpt ett hus och betalat av pantbrevet, utan att ta några nya lån själv, och undrar vad som då händer med pantbrevet.

En vanlig uppfattning är att när man har betalt av ett lån på en fastighet som är pantsatt med ett pantbrev (ett fysiskt eller ett elektroniskt) är att pantbrevet inte längre löper någon funktion. Detta är felaktigt. Pantbrevet är en säkerhet för utlåning av pengar för borgenären (långivaren). Om gäldenären (låntagaren) inte betalar tillbaka sitt lån har borgenären rätt till att vända sig till Kronofogden för att få ut pengarna till sin fordran på gäldenären. Därför är det viktigt att du, nu när du har betalat av skulden, får tillbaka pantbrevet från borgenären om det är i fysisk form eller att datapantbrevet avregistreras.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare