FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/12/2019

Vad händer med skulder på giftorättsgods vid en bodelning?

Hej!

Min fru vill skiljas och vi har nu ansökt om skilsmässa. Hon ordnade ett äktenskapsförord efter sin pappas död i mars, som uteslöt mig från någon anspråk på hennes arv. Vi sålde vårt hus med stor vinst, och nu när vi skall göra bodelning står bil och motorcykel på mig, och lånen för dessa på drygt 100000 på mig. Värde på bil/motorcykel och lån är lika mycket. Jag har även andra kontokorts skulder på drygt 80000.

Nu påstår min fru att vi måste ta upp värdet av bil/motorcykel och dela på, däremot inte lånen av samma värde. Kan detta stämma?

Jag står där med hela lånen men hon får hälften av värdet av bil/motorcykel?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad ska ingå i en bodelning?

Om ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå. All egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan bli enskild genom till exempel äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att din frus arv efter hennes pappa ska hållas helt utanför bodelningen. All annan egendom ska ingå.

Hur går bodelningen till?

Vid bodelningen ska makarnas andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Detta gör man för att veta hur mycket egendom vardera make ska få. Vardera makes giftorättsgods ska läggas samman och sedan delas lika (11 kap. 3 § ÄktB).

Innan egendomen läggs samman ska vardera make, från sitt eget giftorättsgods, avräkna så mycket som krävs för att täcka dennes skulder (11 kap. 2 § ÄktB). Om den ena maken har skulder som överstiger dennes egendom kommer den maken gå in med noll i bodelningen. Skulderna kommer alltså inte följa med, utan den skuldsatta maken kommer "behålla" dem. Dock kommer den skuldsatta maken få behålla så mycket egendom som krävs för att täcka skulderna.

Detta innebär att du kommer få behålla så mycket egendom som krävs för att täcka dina skulder, både lånen för bilen och motorcykeln och kontokortsskulderna. Du behöver alltså inte dela med dig av denna egendom. Du kommer bara behöva dela med dig av den egendom som överstiger dina skulder.

Slutsats

Svaret på din fråga är alltså nej, det stämmer inte. Du får räkna av dina skulder från ditt giftorättsgods och endast det som överstiger skulderna ska gå till delning.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare