FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/10/2020

Vad händer med sommarstugan om min sambo satt in enskild egendom

Min sambo fick en gåva av sin morfar på 200 000 kr med gåvobrev som sa att det var enskild gåva och avkastning av de pengarna var också enskild gåva. Vi köpte sedan en sommarstuga för 600 000 där kontantinsatsen var de 200 000 som hon hade fått. Jag fick "låna" 100 000 till halva insatsen av henne för att vi skulle äga stugan ihop och 50 procent var. Vi skrev ett skuldebrev där det står att vinst eller förlust ska delas lika och att vi äger stugan ihop. Nu ska vi separera och nu är stugan värderad till 1 miljon och vi har lån (varsitt på 200 000). Jag hävdar att jag har rätt till hälften av värdeökningen medan hon hävdar att vi ska dela på halva värdeökningen eftersom den andra halvan är ökningen på hennes enskilda pengar. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En sommarstuga ingår inte i det som delas genom bodelning vid en separation eller ene sambons död, det som kallas samboegendom (se 3 § och 7 § Sambolagen). Ni samäger sommarstugan enligt Samäganderättslagen. Enskild egendom blir bara aktuellt vid bodelning av samboegendom.

Som samägare ska ni nu sälja egendomen om jag förstår dig rätt. Då ni äger 50 % var ska ni få 50 % av värdet. Dessutom bör ju skulden regleras.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare