Vad händer med uppskovsbelopp vid gåva?

Hej,

Pappa gav sin lägenhet som gåva till mig. Jag har aldrig bott i lägenheten och sålde den nästan direkt med en mindre vins och avser att betala reavinstskatten direkt. Min fråga är om det uppskov av en tidigare försäljning som jag har påverkas av detta.

Enl. Mäklaren så behöver jag inte betala de tidigare uppskovet och vill försäkra mig om att det stämmer,

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rena gåvor är sedan ett antal år tillbaka skattefria.

Grundregeln vid gåva är att gåvomottagaren inträder i gåvogivarens ställe. Det är således din fars anskaffningsvärde som ligger som grund för reavinst-beräkningen när du säljer lägenheten, precis som ni har konstaterat.

Uppskovsbelopp är ett undantag från grundregeln om att gåvomottagaren inträder i gåvogivarens ställe. Ett uppskovsbelopp ska nämligen återföras till beskattning när bostadsrätten avyttras (Inkomstskattelag 47:11), och här likställs en gåva med avyttring. Mäklaren har alltså rätt om att DU inte ska betala de tidigare uppskovsbeloppet, dock ska din far återföra uppskovsbeloppet till beskattning.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare