Vad händer med våra skulder i samband med skilsmässa?

Blir båda parter skyldiga till en skuld, där ena parten fått skulden uppkommen från brott, vid en skillsmässa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB) när jag besvarar din fråga. Lagen innehåller regler om äktenskap och äktenskapsskillnad (skilsmässa).

Varje make råder över sina skulder

Huvudregeln är att varje make råder över sin egna egendom och svarar för sina egna skulder (ÄktB 1 kap. 3 §). Detta innebär att en make inte kan krävas på en skuld som den andra maken gjort sig skyldig till.

Vad händer med skulderna i samband med en bodelning?

När ett äktenskap uppläses ska en bodelning förrättas, där makarnas egendom ska fördelas mellan dem (ÄktB 9 kap. 1 §). I bodelningen är det makarnas giftorättsgods som skall ingå (ÄktB 10 kap.1 §). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). Enskild egendom är i sin tur allting som tas upp i ÄktB 7 kap. 2 §, d.v.s. egendom som till följd av ett äktenskapsförord som gjorts enskilt via ett äktenskapsförord, egendom som givits i gåva, arv eller testamente med villkor om att den ska vara mottagarens enskilda, o.s.v.. Detta innebär att all egendom, som inte är enskild, ska räknas som giftorättsgods och sedan delas lika mellan er. Vad gäller skulderna kommer dessa att räknas av från er respektive andel i boet innan andelarna läggs ihop och delas lika (ÄktB 11 kap. 2 §).

Förenklat går det till i denna ordning:

1. Först räknar respektive make sin andel i boet (ÄktB 11 kap. 1 §)

2.Därefter ska skulder dras av från respektive makes andel (ÄktB 11 kap. 2 §)

3. I slutändan ska allt läggas samman och delas lika mellan er (ÄktB 11 kap. 3 §)

Skulle det vara så att en makes skulder överstiger värdet av makens samtliga tillgångar, så bestäms makens tillgångar till 0 kr eftersom makarna inte svarar för varandras skulder. En make kan alltså inte få "hälften" av den andra makens skuld.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är nej - båda parter blir inte skyldiga till en skuld (oavsett om skulden uppkommit p.g.a. brott). Det som sker är att skulderna dras av från dina tillgångar och om du exempelvis har mycket skulder kommer du därmed inte att bidra med lika mycket giftorättsgods i bodelningen vilket i sin tur innebär att din make kan få ut mindre egendom (men hen kommer aldrig få ta över en skuld).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare