Vad händer när dödsbodelägare dör innan arvskifte?

Hejsan, jag och min bror är delägare i två olika dödsbon. Våran farfars och våran far. Farfar gick bort först och nån månad senare gick min far bort. Jag och min bror är dom enda bröstarvingarna och vi ska få ärva både farfar och våran far.

Min fråga är då om arvet från min farfar går in i min fars dödsbo, eller hur går det till?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar sorgen efter din farfar och far!

Din fråga berör regler i ärvdabalken (ÄB). Om arvtagaren alltså en av delägarna i dödsboet levde på dagen för arvlåtarens död tar denne arv efter arvlåtaren (1 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om delägaren lever när arvlåtaren dör men avlider under tiden som dödsboet hålls oskiftat tillfaller arvet ändå delägaren. Det är istället delägarens arvtagare som inträder i den avlidne delägarens ställe genom delägarens dödsbo (18 kap. 1 § ÄB).

I praktiken innebär detta att arvet efter er farfar kommer tillfälla er far även fast han har avlidit. Kort sagt ska ni sätta in arvet efter er farfar på er fars konto och ta upp tillgången i bouppteckningen innan arvskiftet (arvskifte innebär att man fördelar arvet) från er fars dödsbo görs. Arvet från er farfar går alltså in i er fars dödsbo, precis som du skriver.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare