Vad händer när jag bestridit ett betalningsföreläggande från kronofogden?

Hej! Vi fick en faktura för c:a 3,5 år sedan ifrån vår granne, som vi genast bestred i dess helhet, som tidigare, 2005 - c:a 2015 lånade vår åkermark.

Den innehöll tjänster och varor som vi aldrig hade beställt. Han har vid otaliga besök hos oss hört vår familj tala om tex en jobbig sten i gräsmattan eller några jobbiga stenar efter stigen till sjön som han sen utan förvarning tagit bort. Har även tagit sig an andra grävjobb som han helt på egen hand tyckt borde utföras fast ingen lyft frågan. Sammanlagt 5 mindre grävjobb. Har även ändrat lån av verktyg till hyra av dito samt kommit och lämpat av prylar till skänks som han inte längre behövt som han nu kräver betalt för. Trots att vi aldrig har beställt något utav detta har vi ändå vi varje tillfälle försökt betala honom vilket han aldrig har godtagit med motivationen att han inte betalar oss något för våra åkrar. Väl så. Sen för 3,5 år sedan kom denna faktura på 51.500 kr. Vi hör sedan inget mer förren nu då vi får ett föreläggande ifrån kronofogden om betalning av förfallen skuld + 8% ränta för drygt 3,5 år. Vi bestred även den i sin helhet med motivationen att vi ej beställt något samt att fakturan måste ses som preskriberad då mer än 3 år gått sen vi fick den .Vi har ej fått någon påminnelse. Vår fastighet är en jordbruksfastighet. Jag är momsreggad. Ej min fru. Inget på fakturan rör enligt oss" näringsverksamheten". Någon har påstått att vi kan få betala om preskriptionen ej godtas.

Är detta möjligt???

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss här på Lawline med er fråga.

Jag kommer nedan redogöra för hur rättsläget ser ut avseende preskriptionstid och ge er råd i frågan.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Preskriptionslagen (PreskrL).

Grannen måste ta ärendet till domstol
Med tanke på att ni har bestridit föreläggandet från kronofogden gäller nu att grannen måste ta ärendet vidare till tingsrätten om han vill ha betalt. Detta är något som kostar pengar i form av rättegångskostnader för både er och er granne om han nu skulle väcka stämning, vilket är bra att ha med sig. Dock är det så att den av er som vinner kan få hela, eller i vart fall en större del av, sina rättegångskostnader betalda av motparten.

Om grannen, trots denna risk att få betala rättegångskostnader, bestämmer sig för att stämma er i tingsrätten kommer det där ske en prövning om denna faktura verkligen är giltig eftersom det är där tvisten ligger. Förmodligen kommer fakturan då delas upp i ett antal olika fordringar som utgör de olika delar som fakturan består av, det vill säga de olika tjänster och varor som grannen antyder ska betalas. Det blir här alltså tal om bevisfrågor där både ni och grannen måste försöka finna bevisning för er sak.

Preskriptionstid

Om tingsrätten bedömer att dessa tjänster med mera ligger till grund för betalning utifrån den framlagda bevisningen, uppkommer frågan om inte dessa fordringar har preskriberats. Huvudregeln är att en fordran mellan privatpersoner preskriberas tio år efter dess uppkomst om den inte avbryts däremellan, 2 § PreskrL. Att preskriptionen avbryts innebär att preskriptionstiden börjar löpa från noll igen och flyttas fram tio år för varje gång. Ett preskriptionsavbrott sker genom att ni erkänner er skuld till grannen eller att han påtalar att han vill ha betalt. I detta fall förstår jag det som att grannens första tal om betalning kom genom fakturan för 3,5 år sedan. Detta innebär att de varor och tjänster som skedde tio år innan ni fick denna faktura för 3,5 år sedan är preskriberade, medan de andra inte är det, 5 § PreskrL.

Råd och avslutning
Mitt råd till er är att invänta en eventuell stämning i tingsrätten eftersom det inte är säkert att er granne är villig att ta den risken. Något annat kan ni inte göra i nuläget. Skulle det vara så att ni blir kallade till tingsrätten råder jag er att anlita en jurist som kan företräda er och hjälpa er i ärendet. Detta kan givetvis vi här på Lawline hjälpa er med. Är ni intresserade av det, eller har någon följdfråga är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se.

Ni har dessutom beställt rådgivning på telefon så jag kommer ringa upp er imorgon (torsdag) omkring kl. 14.30. Passar inte denna tid är det bara att ni hör av er till mig på min mejl så ordnar vi en annan tid.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga så hörs vi om inte annat imorgon!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare