FrågaEKONOMIÖvrigt29/04/2020

Vad händer om banken backar från lånelöftet när jag redan har betalat handpenningen?

Hej,

Jag fick ett löfte om en tillsvidareanställning. Jag hittade en bostadsrätt på den nya orten där mitt framtida jobb ligger. Jag skrev under ett köpekontrakt och betalade in handpenning på 70 000. Nu meddelar min chef att de har beslutat i organisationen att de inte får anställa på tillsvidare. Vad gör jag nu?

Jag står med ett köpekontrakt där jag betalat handpenning men utan en tillsvidareanställning. Jag får inget lån från banken och jag kommer alltså att bli skadeståndsskyldig för att arbetsgivaren ändrade mitt kontrakt. Vore mycket tacksam för snabbt svar.

Mvh,

Orolig

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är en fråga som är av ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Banken har all rätt att dra sig ur sitt löfte om lån i det fall du inte har en tillsvidareanställning då det antagligen varit villkorat. I och med att du redan har betalat handpenningen är du i regel skadeståndsskyldig gentemot säljaren. Min rekommendation är att du vänder dig till fler banker som möjligen kan bevilja dig ett lånelöfte trots avsaknad av tillsvidareanställning.

Allt gott!

Sabrina CuranRådgivare