FrågaSKATTERÄTTAvdrag05/12/2021

Vad händer om bilar i näringsverksamhet används privat?

Hej, jag är anställd på en byggfirma med snickerier som specialitet och har en fråga!

Det finns en som har egen firma som jobbar på denna firma och har firma bil från denna firma. På sin firma har han 3 fordon som ingen används till sitt jobb. Vad är böter för detta och hur anger man detta anonymt.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du misstänker att en person, som bedriver näringsverksamhet och därtill har tre bilar, inte använder dessa bilar i näringsverksamheten. Jag tolkar det som att du undrar vilka påföljder personen kan få ifall denne fuskar i sin skattedeklaration eller annars uppger inte uppger att bilarna används privat, Din fråga är skatterättslig och regleras i bl.a. Inkomstskattelagen (IL) och Skatteförfarandelagen (SFL). För att svara på frågan redogör jag först för de skatterättsliga reglerna kring tjänstebilar som används i näringsverksamhet och privat, och gör sedan en bedömning av situationen du beskriver.

Två vanliga fusk med bilar i näringsverksamhet

Den som bedriver näringsverksamhet med eller utan juridisk person ska enligt 13 kap. 1 § IL, i de allra flesta fallen, från näringsverksamhetens inkomster dra av näringsverksamhetens utgifter i inkomstslaget näringsverksamhet. Efter att utgifter dras av inkomsterna får man det beskattningsbara resultatet i näringsverksamheten. Utgifter som inte har något med näringsverksamheten att göra ska därför oftast överhuvudtaget inte räknas till inkomstslaget näringsverksamhet och inte heller där dras av mot verksamhetens inkomster.

Bilar är vanliga inventarier i en näringsverksamhet, och bilarnas värdeminskningar får periodiskt dras av mot näringsverksamhetens inkomster enligt reglerna i 18 kap. IL. Den som inte använder en viss bil i sin näringsverksamhet får inte associera bilen med sin näringsverksamhet och inte dra av bilens värdeminskningar mot verksamhetens inkomster. Dessutom kan den med tjänstebil i sin verksamhet dra av bensinkostnader och andra kostnader för underhåll av bilen. Likaså kan den som inte nyttjar bil i sin verksamhet inte dra av sådana kostnader för en privat bil.

Förutom att associera privata bilar med näringsverksamhet för att begagna sig av periodiska avdrag för bilens värdeminskningar, finns det ett annat vanligt fusk. När en bil är associerad med en näringsverksamhet och även används i den, förekommer det att anställda ändå använder bilarna i eget privat bruk, t.ex. för att ta sig till och från jobbet eller åka på semester. Detta är i sig tillåtet, men innebär att de anställda som använder bilarna privat förmånsbeskattas enligt 11 kap. 1 § IL om de var och en för sig använder bilarna för resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år. För att kunna bevisa att tjänstebilar inte har använts så pass mycket för att förmånsbeskattning ska aktualiseras, har Skatteverket krav på dokumentering av bilarnas resor genom körjournal.

Den som lämnar oriktiga uppgifter i sin deklaration riskerar att få ett skattetillägg enligt 49 kap. 4 § SFL eller annars dömas för skattebrott enligt skattebrottslagen. I ett avgörande från 2013 fann Högsta domstolen att den som får ett skattetillägg inte därefter kan åtalas och dömas för skattebrott för samma oriktiga uppgifter.

Inte säkert att personen skattefuskar

Det är inte säkert att personen som du misstänker faktiskt ägnar sig åt skattefusk. Om bilarna inte har något med näringsverksamheten att göra och det överhuvudtaget inte krävs tjänstebilar för den typen av verksamhet, skulle detta dock kunna innebära fusk om personen drar av bilarnas värdeminskningar från verksamhetens inkomster. Ett annat sätt som personen skulle kunna fuska på, om bilarna faktiskt används i näringsverksamheten, är att felaktigt eller överhuvudtaget inte dokumentera hur bilarna används och uppge falska siffror.

Att anmäla misstänkt skattefusk

Här kan du anmäla misstänkt skattefusk till Skatteverket. Tipset du lämnar blir en offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Skatteverkets formulär kräver dock inte att du uppger dina personuppgifter, varför det är möjligt att lämna ett tips utan att din identitet avslöjas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare