Vad händer om förskott på arv inte värderats rätt?

Jag har gett barn A en tomt och stuga för flera år sedan. Nu vill jag kompensera barn B och barn C. Kan jag själv göra en värdering av barn A:s gåva eller är det bättre att låta göra en professionell värdering? Om jag värderar barn A:s gåva till 250 000 kr och en värderingsman värderar den till 750 000 kr, vilka kan konsekvenserna bli om jag ändå väljer att följa min egen värdering?

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad du har gett barn A i din livstid kommer att räknas som förskott på arvet och dras av från dennes andel när en arvsdelning sedan görs i framtiden, 6:1 ärvdabalken. Utgångspunkten i lagen är att en värdering kommer att ske efter vad stugan var värt när du gav barn A stugan, inte vad den är värd när du gått bort och arvet ska fördelas mellan dina bröstarvingar, 6:3 ÄB. Barn B-C kan komma att klandra den värdering du har gjort av barn A:s stuga om de vill, därför hade jag gett dig rådet att prata med barn B och C nu och eventuellt göra en skriftlig överenskommelse om stugans värdering. Det behövs inte göra en professionell värdering så länge ni är överens, skulle du ha värderar stugan långt under vad den var värd och inte pratat med barn B- C kan de komma att klandra värderingen, det påverkar endast hur stor den andel som barn A i förskott ska ha anses fått ut av sitt arv.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare