Vad händer om jag inte finns tillgänglig för arbete under hela uppsägningstiden?

Hejsan, jag är tillsvidare anställd på ett cafe sedan feb 2019. (Jobbat där sedan aug 2018). Jag har nu sagt upp mig pga annat arbete. Uppsägningstid har min chef alltid sagt 14 dagar men säger nu att hon alltid har haft fel så det är en månad. Jag ska börja nytt jobb 1 juni. Vad händer om jag inte jobbar ut hela Uppsägningstiden? Kan de straffa mig, vägra betala lön etc?

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kommer kika närmare på anställningsskyddslagen (LAS).

Uppsägningstiden får inte vara kortare än en månad

Lagen stadgar att en uppsägningstid inte får vara kortare än en månad, oavsett om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren som säger upp avtalet (11 § första stycket LAS).

Ett avtal som stadgar en kortare uppsägningstid än en månad är ogiltigt i det avseendet (2 § andra stycket LAS).

Du måste respektera uppsägningstiden

Under uppsägningstiden måste du finnas tillgänglig för arbete till dess att din anställning slutligen upphört, även om du inte får några arbetsuppgifter (12 § LAS).

Däremot kan din förra arbetsgivare arbetsbefria dig under hela eller del av tiden, vilket innebär att du inte behöver finnas tillgänglig för arbete, och att din förra arbetsgivare kan avräkna den lön som du får från ditt nya arbete, vilket innebär att om du har samma eller en högre lön på det nya stället, så får du ingen lön från din förra arbetsgivare (13 § LAS).

Eventuellt kontraktsbrott

Om din förra arbetsgivare vägrar att arbetsbefria dig, så riskerar du att göra dig skyldig till kontraktsbrott, om du inte finns tillgänglig under uppsägningstiden. Då kan skadestånd bli aktuellt, om din förra arbetsgivare väljer att gå vidare med ärendet.

Mina råd

Om din förra arbetsgivare nu vid upprepade tillfällen sagt att du har 14 dagars uppsägningstid, och ni varit överens om detta, så borde de åtminstone gå med på att arbetsbefria dig från och med då du ska börja jobba på din nya arbetsplats. Mitt råd är därför att du diskuterar den möjligheten med din förra arbetsgivare.

Om du önskar vidare vägledning är ett råd alltid att vända sig till sitt fackförbund, förutsatt att du är medlem i ett sådant.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och hoppas att det löser sig för dig!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare