Vad händer om jag inte kan identifiera mig för polisen?

Om man blir stoppad av polisen i en kontroll och inte är innehavare av körkort så blir det en olovlig körning som jag förstår det. Men det jag undrar är vad reglerna är kring polisens legitimering av föraren. Om denne inte kan uppvisa en legitimering och endast anger ett personnr, räcker det senare för bevisningen? Måste inte förarens identitet bekräftas på något annat sätt? Teoretiskt så skulle ju föraren då kunna uppge ett annat personnr en sitt egna, tex det ifrån en person som har ett liknande anlete och ålder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har jag en skyldighet att identifiera mig för polisen på begäran?

En person som kör bil eller annat fordon som kräver ett körkort måste också ha med sig det. Enligt 3 kap. 15 § körkortslagen ska körkortet lämnas över till polisman eller bilinspektör om denna begär det.

Om föraren inte har med sig körkort vid framförande av ett körkortspliktigt fordon gör sig den personen skyldig till brottet olovlig körning, likt du säger. Olovlig körning regleras i 3 § i lagen om straff för vissa trafikbrott.

Om jag inte har körkortet att uppvisa, vad händer då?

Plikten att uppvisa sitt körkort för polis vid en trafikkontroll är straffsanktionerad. I 9 kap. 2 § körkortslagen regleras att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte uppfyller den plikten ska dömas till penningböter. Vidare i andra stycket i samma paragraf uppradas tre situationer där straff inte ska utdömas. Det är om föraren ska förnya körkortet och har anmält innan att det är förstört eller borttappat, om det är inom 2 månader från att beslut om begränsning av återkallelse sker eller om förarens identitet genast har kunnat fastställas på annat sätt. Normalt sett krävs det att personen har någon annan sorts legitimationshandling med fotografi. Annan sorts identifiering exempelvis genom en passagerare borde också kunna godtas.

Åtgärder som polisen har befogenheter att göra är att omhänderta en person som vägrar att lämna uppgifter om sin identitet eller om det är sannolikt att personer ljuger om sådana uppgifter. Förutsättningen för att få omhänderta en person för att kunna identifiera hen föreligger om det finns anledning att anta att personen är efterlyst eller efterspanad (14 § polislagen). Alltså oftast inte tillämplig på en person som enbart glömt sitt körkort hemma. Polisen får också kroppsvisitera en person i syftet att kunna identifiera personen, om det finns lagstöd för att gripa, omhänderta eller avlägsna personen (19 § polislagen).

Polisen kan kolla upp vem som står registrerad som ägare på bilen som körts samt se om personen finns med i deras RPS-data. Men om personen vägrar att helt uppge sitt namn, personnummer eller andra uppgifter om sig själv och det inte finns skäl för att kunna vidta någon av åtgärderna ovan så hittar jag inget om att polisen skulle kunna utge någon påföljd för den personen. Dock bör en alltid identifiera sig för polisen på begäran.

Sammanfattningsvis, det finns en plikt att uppvisa sitt körkort för en polis som begär det. En person som bryter mot detta kan dömas till böter, ifall inte kan uppvisa en annan legitimationshandling som kan fastställa ens identitet. Det är osäkert om annat än ID-handling med fotografi är godkänt, men möjligt att uppge ens personnummer eller att en passagerare också instämmer om ens identitet kan vara tillräckligt om det stämmer överens med namnet på bilägaren exempelvis. Det påverkar dock inte bedömningen av brottet olovlig körning. Gällande bevisning för att kunna dömas för brott anses ofta polisens vittnesmål som tillräckligt bevisat, om inget annat talar emot.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare