Vad händer om jag kör bil utan körkort?

Hej

Jag bliv stoppat av en polisbil och har ingen körkort och körde en kommun bil vad kan bli eller händer.

Jag har min uppkörning den 11 dec. Vad kan jag göra just nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att köra en personbil krävs att man har körkortsbehörighet B. Eftersom du körde en bil utan att ha rätt behörighet har du gjort dig skyldig till olovlig körning. För olovlig körning kan du dömas till böter. Om brottet är att anse som grovt kan du dömas till fängelse i högst sex månader (3 § TBL).

Eftersom du begått ett brott kan ditt körkortstillstånd återkallas då du kan antas inte komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (5 kap. 2-3 § KörkortsL). Du lär också få en spärrtid, vilket är den tid då du inte kommer få ett nytt körkortstillstånd beviljat. Spärrtiden är minst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § KörkortsL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare