FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2021

Vad händer om jag kör en husvagn som är tyngre än tillåtet?

Vad händer om jag kör en husvagn som blir 10kg för mycket för mitt B kort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om du kör en husvagn som är för tung för din behörighet, det vill säga den vikt som framgår för ditt B-kort, och bli stoppad av polisen riskerar du att bli dömd för olovlig körning i enlighet med 3 § första stycket Lag om straff för vissa trafikbrott. Det vanliga straffet för någon som begår detta brott är böter. Däremot kan det riskeras att övergå till fängelse i sex månader om du tidigare fått ditt körkort återkallat, ditt brott anses vara grovt eller den olovliga körningen skett vanemässigt. Utöver fängelse riskerar du även att få ditt körkort återkallat i enlighet med 5 kap. 3 § 4p Körkortslagen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare